Integratie theorie en praktijk vormgeven
Het is voor CEA en onze stakeholders helder dat zonder vakkennis en praktijkervaring conceptuele vorming niet mogelijk is. De uitdaging is om meer synergie te krijgen tussen theorie en praktijk zodat de leerresultaten verbeteren. Het gaat dan niet alleen om de effectiviteit: de opleiding kan ook efficiënter worden door het studieprogramma voor een student/trainee te stroomlijnen. Alleen hoe realiseren we dat als de accountantsopleiding bij verschillende partijen is belegd? Daar zit een uitdaging in.
Als toezichthouder deelt CEA met al haar stakeholders good practices uit haar onderzoeken. CEA heeft bijvoorbeeld sinds de eindtermen in 2016 voor de oriëntatie Accountancy-MKB al een aantal initiatieven bij hbo’s gezien om theorie en praktijk te integreren. Opleiders kunnen alleen in co-creatie met het werkveld een geïntegreerde beroepsopleiding vormgeven. De uitdaging die daarbij komt is om de accountantsopleiding met de HR-cyclus van de werkgevers te stroomlijnen. Signalen over dubbele administratieve lasten zijn hardnekkig. Bij de praktijkopleidingen zijn hier het afgelopen jaar al stappen in gezet met de verslaglegging van trainees.