Herziening eindtermen

In 2016 heeft CEA de eindtermen grondig herzien. In de jaren daarna zijn de eindtermen steeds aangepast aan de actualiteit rondom het beroep. Het is van belang dat de accountantsopleiding blijft aansluiten op de verwachtingen van de maatschappij, de beroepspraktijk en de ontwikkelingen in het onderwijs. Zonder de eisen van het werkveld uit het oog te verliezen, wil CEA de opleiding voor studenten en trainees studeerbaar, aantrekkelijk en toekomstbestendig blijven houden. Daarom werkt CEA aan een herziening van de eindtermen.

CEA hecht veel waarde aan draagvlak onder haar stakeholders. Om tot een breed gedragen set eindtermen te komen werken we samen met opleidingen, kantoren, de NBA en diverse stakeholders. We vragen op verschillende momenten om input en betrekken waar nodig een brede vertegenwoordiging uit het onderwijs- en werkveld. 

We pakken het herzieningstraject gefaseerd aan. De eerste fase hebben wij medio 2025 afgerond. CEA heeft een raamwerk vastgesteld waar fundamentele veranderingen in worden doorgevoerd. Er komt een geïntegreerd en themagerichte set van eindtermen. We gaan nu de tweede fase in waar verschillende mensen uit het onderwijs- en werkveld de eindtermen onder onderwijskundige begeleiding gaan uitwerken. Klik hieronder verder om meer te lezen over de verschillende fases en de planning. 

Fase 1: raamwerk herziene eindtermen

Fase 2: herziening eindtermen 

Waarom herziet CEA nu de eindtermen? En welke ontwikkelingen in het onderwijs- en werkveld leiden hiertoe? Terechte vragen en hieronder geven we daarop antwoord.

Nieuwe eindtermen, waarom?

De accountantsopleiding moét veranderen. De noodzaak hiervan blijkt zowel uit de praktijk als uit verschillende onderzoeken. De maatschappelijke relevantie van het accountantsberoep neemt verder toe door de certificering van duurzaamheidsinformatie. Fraude, ICT, data-analyse en kunstmatige intelligentie hebben niet alleen effect op de maatschappij en het accountantsberoep, maar ook op de opleiding daartoe. Dat geldt vanzelfspreken ook voor de recente onderwijskundige ontwikkelingen.

We hebben in Nederland een accountantsopleiding die internationaal in hoog aanzien staat, maar ook onder druk. Met het stapelen van onderwerpen en het verzwaren van de eisen lopen we tegen de grenzen van de accountantsopleiding aan. Uit onderzoeken blijkt dat studenten en trainees de combinatie van werk, privé en studie als (te) zwaar ervaren. Accountantsorganisaties vinden het mede daardoor lastig om jong talent te werven en te behouden. Het gevolg hiervan is dat het aantal studenten dat de accountantsopleiding begint en afrondt niet voldoet aan de vraag uit de praktijk. 

Aan de slag: evalueren en innoveren

CEA heeft de urgentie om de eindtermen voor de accountantsopleiding te herzien onderkend. In 2022 zijn samen met het onderwijs- en werkveld de huidige eindtermen geëvalueerd en contouren voor een toekomstige accountantsopleiding geschetst. Wij hebben daarna opleidingen gestimuleerd om met innovaties en pilots te komen die bijdragen aan een verbetering van de opleiding. Sinds 2023 lopen diverse initiatieven die zich richten op:

  • Vormgeving van onderwijs en toetsing zoals thematisch onderwijs
  • Het faciliteren van een brede en diverse instroom 
  • De integratie van theorie en praktijk en van de praktijkopleiding met het interne opleidingsprogramma van een kantoor

Klik hier voor meer informatie over de pilots en innovaties. 

(tekst gaat verder onder de afbeelding)

Afbeelding met tijdslijn van ontwikkeling tot nu toe

Bouwen aan een nieuw fundament

CEA is begin 2024 concreet gestart met het herzien van de huidige eindtermen. Hierbij zijn de doelstellingen helder: eindtermen die bijdragen aan een aantrekkelijke, toekomstbestendige en studeerbare accountantsopleiding. Het traject kent twee fases: 

  1. Fase 1: de uitgangspunten vaststellen van het raamwerk waarbinnen CEA de eindtermen vormgeeft;
  2. Fase 2: de eindtermen opstellen binnen het vastgestelde raamwerk op basis van het herijkte beroepsprofiel (juni 2025).

De eerste fase is medio 2025 afgerond. CEA heeft verschillende uitgangspunten en mogelijkheden geconsulteerd. Op basis hiervan is besloten fundamentele veranderingen door te voeren in het raamwerk voor de herziene eindtermen. Nu gaat het traject de tweede fase in. Het geïntegreerde en themagerichte raamwerk wordt daarin uitgewerkt naar eindtermen. Hierbij nemen we het beroepsprofiel in acht wat de NBA onlangs heeft herijkt. Wij verwachten dat het schrijftraject eind 2025 in concept is afgerond. In 2026 worden de concepten vanuit verschillende perspectieven met het onderwijs- en werkveld afgestemd, getoetst aan regelgeving en aangescherpt waar nodig. Lees hier meer over de organisatie en planning van deze fase. 

Op de hoogte blijven? 

Volg onze LinkedIn pagina om up to date te blijven over de voortgang van het herzieningstraject. Hieronder staan eerdere relevante nieuwsberichten van ons (meest recente bovenaan). Daarin is meer te lezen over de noodzaak, onze visie en de aanpak van de herziening van de eindtermen. 

Meer lezen? 

Onderzoeken:

Nieuwsberichten CEA: