Experimenteren om te leren
Het onderwijs- en werkveld zijn nu volop in debat over de herijking van het beroepsprofiel. De herziening van de eindtermen voor 2025 is momenteel ook in volle gang. CEA stimuleert ondertussen opleidingen om nu al aan de slag te gaan met de herziening van de accountantsopleiding met innovaties en experimenten.
Een innovatie is een (grondige) wijziging van de opleiding, die al mogelijk is binnen de huidige eindtermen. Een experiment is een wijziging waarbij met instemming van CEA en onder voorwaarden enigszins afgeweken wordt van de huidige eindtermen. CEA beoordeelt hoe bij een innovatie of experiment de eindtermen en ontwikkeling tot startbekwame accountant geborgd blijven. Vervolgens verbindt CEA er voorwaarden aan. Deze hebben niet alleen betrekking op de kwaliteit van de opleiding en het realiseren van de eindtermen. CEA wijst opleiders ook op hun zorgplicht om studenten te blijven monitoren en optimaal door het programma te begeleiden. Tenslotte zijn afspraken gemaakt rondom het aanleveren van informatie om het experiment te kunnen evalueren. Zo krijgen CEA en de opleidingen samen inzicht in wat goed werkt en wat mogelijke leerpunten zijn. Dat nemen we mee in het herzien van de eindtermen.
(Tekst gaat door onder afbeelding)
CEA faciliteert nu al anderhalf jaar ruimhartig een aantal vernieuwingen bij de hbo’s, universiteiten, Raad voor de Praktijkopleidingen (RPO) en stagebureaus. Samen werken we met stakeholders zo aan de nodige veranderingen, doen ervaringen op en trekken lessen voor de nabije toekomst. De innovaties en experimenten richten zich met name op drie gebieden:
- De vormgeving van onderwijs en toetsing
- Het faciliteren van een brede en diverse instroom
- Integratie theorie en praktijk
CEA is positief over de initiatieven die lopen en volgt de komende jaren de voortgang van betreffende opleiders, studenten en trainees. In haar toezicht krijgt dit de nodige aandacht door jaarlijkse rapportages van rendementen, slagingscijfers en enquêtes. Het geeft essentiële en relevante input voor de herziening van de eindtermen. CEA blijft daarom hbo’s, universiteiten, RPO en de stagebureaus oproepen om meer van hun ideeën te delen. Zo doen we gecontroleerd ervaring op met elementen die de accountantsopleiding aantrekkelijker en studeerbaarder maken. Aanvragen ontvangt CEA graag via dit formulier.